MENU
Inapoi

Declarații: directorul general al APP vorbește despre managementul proprietății publice

26 februarie, 2024

26 februarie 2024, Chișinău - Directorul general al Agenției Proprietății Publice (APP), Roman Cojuhari a fost invitatul emisiunii ”Cutia neagră” la TV8, din 25 februarie. În cadrul emisiunii au fost abordate mai multe subiecte actuale din domeniul managementului întreprinderilor de stat, gestionarea proprietăților publice și valorificarea activelor statului.

  • Cu referire la managementul entităților din subordinea  APP, domnul Cojuhari a menționat că cerințele față de managementul acestor întreprinderi sunt foarte mari deoarece sunt multe provocări. Totodată, se dorește schimbarea lucrurilor spre bine, în timp foarte scurt. Regretabil, dar în ultimele decenii, aceste entități au fost folosite ca instrumente politice. Actualmente, se conlucrează foarte activ cu Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, dar și cu administratorii entităților, pentru a obține rezultatele dorite în așa direcții strategice ca gestionarea proprietăților publice și valorificarea activelor statului.
  • Vorbind despre Î.S. ”Căile ferate din Moldova”, directorul APP a notat că s-a lucrat productiv în echipă.

Domnul Oleg Tofilat a preluat mandatul cu niște găuri enorme istorice în buget și cu mare efort a normalizat situația, în măsura în care acest lucru era posibil, la moment. După mai mult de doi ani de activitate în această funcție, decizia de a pleca a fost înțeleasă și acceptată. Mai mult, i-am propus să se alăture de echipa APP ca să influențeze procesele de debirocratizare la CFM. Conlucrăm foarte activ cu noul administrator al CFM, Serghei Tomșa pentru a rezolva definitiv problema cu restanțele la salarii. Surse sunt mai multe: împrumuturi bancare, valorificarea activelor neutilizate, dar și bani alocați din bugetul de stat, grație procesului anunțat de reorganizare a CFM, care va permite ca structura CFM să fie întreținută de către stat. Reorganizarea prevede transformarea întreprinderii în câteva societăți pe acțiuni, care vor gestiona infrastructura și transportul de mărfuri și pasageri. Așteptăm în timpul apropiat un plan de acțiuni, pe termen scurt și mediu, în viziunea echipei consolidate de la CFM. Primele achitări a restanțelor salariale acumulate vor fi efectuate deja în luna martie.

  • La subiectul ce ține de demisia administratorului ”Moldtelecom” S.A., Roman Cojuhari a specificat că fostul administrator a condus întreprinderea mai bine de doi ani.

A fost o decizie personală de demisie a domnului Alexandru Ciubuc. A fost o administrare bună în acea perioadă, dar trebuie să vorbim sincer: astăzi cerințele către administratori sunt mul mai mari. Cu toții ne dorim schimbări rapide, excluderea schemelor frauduloase, procese transparente în achiziții, o viziune foarte clară de dezvoltare și de administrare eficientă a întreprinderii, salarii decente pentru angajați etc. Printre succesele înregistrate în ultimii doi ani – diminuarea cheltuielilor, control asupra achizițiilor și transparență totală în acest sens, creșterea salariilor etc. Foarte mult de lucru și nu fiecare rezistă să conducă o perioadă îndelungată. Domnul Ciubuc a ales să rămână în sectorul privat.

  • Despre ”Metalferos” S.A.:

Statul deține 78,28% din pachetul de acțiuni a S.A. ”Metalferos”. Până în 2019 a fost instituit un monopol fiscal pe piața deșeurilor de metale, iar ajustarea cadrului legal în anul 2019 a condus la liberalizarea acesteia. Respectiv, agenții economici care anterior efectuau livrări exclusive către ”Metalferos”, au încheiat contracte directe cu Uzina metalurgică din Râbnița. Consecințele au fost nefaste: ”Metalferos” nu a putut face față acestei liberalizări, iar colegii lor din Râbnița au creat un nou monopol pe piața deșeurilor de metale feroase. Actualmente, se depune efort în vederea: - optimizării cheltuielilor, - diversificării genurilor de activitate prin colectarea altor deșeuri (sticlă, plastic, cauciucuri), - creării subdiviziunilor noi (regionale) în țară, - diversificării clienților și modernizării proceselor pe intern. În 2024, așteptăm că lucrurile se vor îmbunătăți la această întreprindere.

  • Despre Întreprinderea de Stat pentru Utilizarea Spațiului Aerian și Deservirea Traficului Aerian ”MoldAtsa”:

Obiectivele APP sunt de a gestiona eficient întreprinderile din subordine, prin alegerea unor administratori cu experiență. Plecările din echipă sunt niște procese naturale și dacă cineva dintre conducători ia decizia de a pleca urgent din funcție, nu avem timp pentru concurs și suntem impuși de situație, ca fondatori, să desemnăm un administrator interimar pentru o perioadă limitată. Evident că trebuie să ai încredere în profesionalismul acestei persoane de tranziție, că va face față cerințelor înaintate, pentru a pregăti între timp un concurs și a selecta un candidat potrivit. În tot cazul, aceste ecuații de obicei se reduc la cercul de profesioniști cu care ai mai conlucrat și pe experiența cărora poți conta.  Domnul Popușoi a fost identificat ca persoana care va putea conduce întreprinderea în perioada de tranziție.  Conform condițiilor legale, îmbunătățite recent, interimatele nu vor dura mai mult de 12 luni. Suntem obligați să organizăm concurs în acest timp și exact așa vom proceda.

  • Despre C.I.E. ”MoldExpo” S.A.:

Toate explicațiile pentru cerințele către administratorii interimari, pentru perioada de tranziție, se referă și la situația cu MoldExpo. Dincolo de unele cazuri de învinuire în politizarea procesului de administrare, trebuie să recunoaștem că avem probleme cu adevărat reale. Suntem mereu în discuție activă cu specialiști, inclusiv cu cei care se află temporar peste hotare. Evident, trebuie să avem ce le propune. Salariile trebuie să fie competitive iar limitările legislative nu prea ne permit acest lucru.

  • Despre ”3 ani constant de interimate”:

Avem o altă cifră, mult mai realistă și cu consecințe grave pentru entitățile din subordinea APP – avem 30 de ani de administrare a acestor întreprinderi, care au lucrat în pierderi, care au ajuns în situația că nu pot face concurență pe piață. Este foarte dificil să identifici persoane potrivite la locuri potrivite, când vorbim de administrare. Zilnic se discută cu administratorii întreprinderilor mari, strategice, pentru a-i încuraja, pentru a-i susține, pentru a-i menține în echipă. În viitorul apropiat vor fi anunțate mai multe concursuri la întreprinderile unde administratorii sunt interimari. Vorbim de un termen de doar câteva săptămâni. Urmează și alte concursuri.

  • Despre tot ce înseamnă ”Aeroport”:

Decizia de retragere a domnului Constantin Vozian a fost una personală, așteptată, dincolo de speculațiile în spațiul public. Nu se poate afirma că domnul Vozian are ceva legături cu carențele depistate în procesul licitației unor spații nefolosite din incinta AIC. Urmează ancheta să se pronunțe, în acest sens. În locațiune (arendă) se dau (conform legislației, maximum pe un termen de 3 ani) doar spații nefolosite, adică acelea cu funcție auxiliară de comerț și alimentație. Licitația a fost anunțată de către APP și AIC. Î.S. ”Aeroportul Internațional Chișinău” a publicat anunțul despre licitație în ”Monitorul oficial al Republicii Moldova”. APP a mers pe toată perioada cu comunicarea, inclusiv cu ministerul de ramură și decizia de anulare a fost publicată de toate părțile, prin mijloacele media disponibile. Mă refer la paginile personale în social media și paginile web oficiale ale instituțiilor noastre, unde au fost publicate toate etapele acestei licitații. Am insistat pe transparență totală în acest proces și pe toată durata a fost o comunicare eficientă cu Ministrul Infrastructurii și cu administratorul interimar al Aeroportului. Caietul de sarcini ține de competența Aeroportului. Acest caiet include cerințe solide și înalte pentru a atrage parteneri solizi cu experiență în domeniu, având ca obiect, spații anume într-un obiectiv strategic. Una din carențele înregistrate, care a dus la anularea licitației: invitațiile către potențialii participanți la licitație au fost trimise în limba engleză, însă Caietul de sarcini nu a fost tradus, chiar dacă am solicitat acest lucru. La licitație au aplicat doar două companii: LeBridge și Lagardere, ceea ce nu asigură o concurență suficientă. Reieșind din lipsa de concurență suficientă, dar și a unor carențe a procesului de organizare a licitației, comisia de profil a decis relansarea licitației publice. Argumentele întreprinderii pentru mai mute licitații separate (cea de Alimentație Publică și cea de Travel and Retail) au fost dezbătute anterior: AIC are un plan propriu de dezvoltare și trebuie să se ocupe de activitatea aeroportuară, iar prezența unui partener solid ar însemna o gestionare eficientă și transparentă a altor servicii, auxiliare. Comunicare cu compania Legardere a avut loc anterior. Reprezentanții aceste companii au fost la oficiul APP. Suntem obligați să ascultăm investitorii, asta e parte a muncii noastre, doar așa putem valorifica eficient bunurile statului. Am dus un dialog profesionist din ambele părți, dar am spus clar din start: avem proceduri legale, trebuie să organizăm licitație transparentă și iată acolo vă încurajăm să participați.

  • Despre stadionul de minifotbal de la Î.S. ”Manejul de atletică ușoară”:

Stadionul nu este funcționabil. A fost efectuată trierea întreprinderii în decembrie 2023 și există un plan serios de valorificare a acestei întreprinderi. Avem o viziune comună și complexă, cu Ministrul Educației, de dezvoltare a acestui stadion. Da, există un contract de arendă, cu prestarea serviciilor de parcare, însă planificăm să reabilităm acest teren pentru activități sportive. Întreprinderea a semnat contract pe o perioadă limitate de timp.

  • Despre ”Arena Chișinău” (S.R.L. ”Arena națională”):

 Întreprinderea este la început de cale, practic și suportă cheltuieli enorme pentru întreținere, cu facturi lunare de sute de mii de lei. Evident, că sunt necesari pași concreți pentru a atrage parteneri. Darea în arendă, pentru perioade de timp limitate și care nu este în defavoarea activităților de bază ale întreprinderii, ar fi o soluție temporară, un parteneriat.  

  • Despre ”Energocom” S.A.:

În cei peste 30 ani de independență, doar în ultimii ani putem vorbi despre o liberalizare a pieței de gaze naturale. S.A. ”Energocom” se ocupă foarte serios de achiziții de gaze naturale, iar în ultima perioadă și de gaz lichefiat din Statele Unite.

  • Despre ”Moldovagaz” S.A. și mandatul care expiră curând:

APP va continua să comunice public la subiectul ce ține de alegerea Președinte al Consiliului de Administrație.   

  • Despre soarta proprietăților moldovenești din Ucraina:

Mai multe tabere de odihnă, Sanatoriul ”Moldova” de la Truscaveț și cel din Odessa, dar și așa proprietăți mari, precum Î.S. „Cariera de piatră concasată din granit” din Pervomaisk și Î.S. „Cariera de pietriș și nisip din Cernăuți” – proprietăți valoroase, importante, aflate pe teritoriul statului vecin. Toate bunurile Republicii Moldova, aflate pe teritoriul Ucrainei, au fost supuse permanent unor atacuri, cu intenția de a fi deposedate de bunuri, luate cu forța, înstrăinate ilegal. Toate aceste bunuri sunt în vizorul APP și se lucrează intens pentru a ține controlul asupra lor.

  • Despre unele parteneriate public-private:

S.A. ”Loteria Națională a Moldovei”, ”Dializa” – sunt active, în proces de desfășurare, Î.S. ”Gările și Stațiile Auto” – a fost rezoluționat contractul și Gările revin în gestiunea statului.

  • Despre Hotelul ”Național”

În finalul emisiunii, Roman Cojuhari a făcut o declarație, în premieră, cu referire la edificiul dat în exploatare în 1978, în centrul capitalei și cunoscut publicului larg încă din perioada sovietică ca hotelul ”Intourist”, mai târziu – hotelul ”Național”, privatizat de 2 ori (1999 și 2006): ”Avem o noutate. Am depus o plângere la CNA în ceea ce privește readucerea Hotelului Național în proprietatea statului, deoarece am analizat foarte bine toate documentele și tot procesul cum s-a desfășurat această privatizare, cum s-au desfășurat toate acțiunile juridice după asta, și avem informație nouă, cu noi dovezi, cu care mergem la organele de drept și în instanțele de judecată ca să întoarcem acest hotel în proprietatea statului.